Idrætslinjen

Valhøj Skoles idrætsklasser tilbyder elever på 7.-9. klassetrin en mulighed for at dyrke deres sport på højt niveau og samtidig være en del af en hverdag på en folkeskole i Rødovre kommune. Idrætslinjen optager hvert år 24 elever i 7. klasse, der alle dyrker idræt på højt niveau. Eleverne i idrætsklasserne har ambitioner om at udvikle sig i deres idræt samtidig med at de har viljen til at yde en ekstra indsats for at der er plads til både skole og øget træningsmængde. Skolen bidrager med samme fag og timetal som de øvrige årgange i udskolingen. Derudover tilbydes træning 2 gange om ugen i skoletiden. Vi tilbyder morgentræning på følgende linjer:

• Taekwondo
  • Ishockey
  • Kunstskøjteløb
  • Håndbold
  • Fodbold
  • Fysisk træning

Fysisk træning er den generelle linje, der henvender sig til elever, der dyrker en anden sportsgren end dem, hvor vi tilbyder idrætsspecifik træning. Formålet med den generelle linje er, at morgentræningen skal være med til at udvikle og styrke udøverens basale, fysiske færdigheder, så det kan få betydning for elevens præstationer i egen sportsgren. I træningen vil der f.eks. være fokus på motorisk træning, styrke, smidighed, balance og koordination.

Træningen varetages på alle linjer af meget kvalificerede trænere, og foregår i skoletiden hver mandag og onsdag mellem klokken 8.00-10.00. Valhøj skole samarbejder med fire idrætsforeninger omkring den idrætsspecifikke træning.

Målet er at skabe sammenhæng mellem skolegang, fritid og træning, så eleverne får mulighed for en god uddannelse og for at dyrke idræt på højt niveau. Desuden vil vi gerne skabe en positiv samarbejdskultur mellem skole, klub, elever og forældre, hvor alle parter indgår i et gensidigt forpligtende samarbejde.

Valhøj Skole er placeret tæt på kommunens mange gode idrætsfaciliteter og grønne områder og har dermed en optimal beliggenhed for en idrætsprofilskole.

Video om idrætslinjen

Folder om idrætslinjen

Om at gå i en idrætsklasse

Når du går i en idrætsklasse på Valhøj Skole betyder det, at du får mulighed for at udvikle dig som udøver i et miljø, hvor der er forståelse for dine sportslige ambitioner, og hvor du går i klasse med andre, der satser på deres idræt. Idrætslinjens fokus er at tage vare på "det hele menneske" ud fra en sportsligt, faglig og social udvikling.

Vi lægger vægt på, at elever der går i idrætsklasserne forstår tilbuddet på en respektfuld, arbejdsom og disciplineret måde. Det kræver vilje og planlægning, så der er plads til både skolegang, lektier og sport i kalenderen sammen med fornøjelser i fritiden og afslapning. Det sker ind imellem at sporten fylder rigtig meget, og så er det ekstra vigtigt at planlægge sin tid fornuftigt og få det bedste ud af omstændighederne.

Ud over morgentræning har idrætsklasserne idræt tre timer om ugen sammen med de øvrige klasser på årgangen. I løbet af skoleåret vil eleverne på idrætslinjen desuden prøve kræfter med instruktørrollen, når vi holder forskellige idrætsarrangementer for hele skolen eller kommunen.

Nogle elever vil opleve at blive skadet i forbindelse med deres sport. Ved længerevarende skadesperioder og i forbindelse med genoptræning aftales en plan for morgentræningen med den enkelte.

Gå ind og like os på Facebook